KESÄN 2024 2. MATKAPURJEHDUS

Kippari: Lotta Lehtonen
Försti: Alina Vermola
Seköndi: Kaisla Vahala
Naisisto: Minea Ojala, Laura Lehtonen, Katariina Joutsamo, Saga Wahlroos, Aino Pulkkinen ja Ella Sarlin

Syysiltojen viiletessä ja hämärän hiipiessä on kiva fiilistellä viime kesän purjehduksia. Lippukuntamme veneellä Pranstakalla järjestettiin tänä kesänä kaksi matkapurjehdusta, joista kummallakin naisistoa keinutti Itämeren aallot. Maileja onkin kertynyt tähän mennessä kaudella huikeat 1703! Kaisla Vahala muistelee tässä kirjoituksessa kesän toisen matkapurjehduksen tunnelmia, jota lukiessa voi suorastaan kuulla aaltojen kohinan ja tuntea iholla auringon lämmön. Alinan kuvauksen ensimmäisen matkapurjehduksen tunnelmista pääset lukemaan täältä.

Heinäkuisena maanantaiaamuna kun kauppareissulaisetkin löysivät itsensä ruokatarpeidensa kanssa Heinänokkaan, pääsimme aloittamaan yhden kesän mainioimmista reissuista. Auringon paistaessa ja henkkarit varmuuden vuoksi mukaan pakattuina, mikäli kävisi hassusti ja eksyisimme ulkomaille, tunnelma oli suorastaan katossa. Köydet irtosivat laiturista noin kello 11 ja lähdimme mukavassa tuulessa laskettelemaan Airistoa alas ensimmäisenä kohteenamme Lappo, jonne suuntasimme yhdessä muutaman muun partioveneen kanssa. Matkalla testasimme Pranstakan upouutta spinnupurjetta ja saimme seuraa myös kansainvälisistä aluksista, kun Tall Ships Race –veneet suuntasivat kohti Maarianhaminaa. Lappossa järjestimme vielä herkulliset grillibileet ensimmäisen päivän kunniaksi.

Seuraavana aamuna matka jatkui spinnutellen kohti Ahvenanmaan Rödhamnia, jonne oli taas tarkoitus kokoontua partioveneiden kesken. Energiaa saatiin herkullisista pokebowleista ja vielä ennen Rödhamnia pääsimme todistamaan huikeaa taituruutta, kun Henrikalla olleelle Kattelle piti ehdottomasti toimittaa sikarikeksejä. Huomionarvoista on, että tämä toimitus tehtiin liikkeessä, kun kummatkin veneet kulkivat noin viittä solmua samaan suuntaan. Rödhamniin selvittyämme yllätyimme iloisesti, koska satama oli suurelle osalle naisistoa uusi. Erityisesti pullakahvit söpössä kahvilassa toivat paljon plussaa. Illalla järjestettiin partiolaisten kesken vielä pienimuotoinen peli-ilta ja treffipelin myötä myös Nuotiotytöistä paljastui mitä mielenkiintoisimpia puolia.

Keskiviikkoaamu valkeni sumuisena ja meidän ohjelmassa ensimmäisenä olivat perinteiset raitapaitakuvaukset. Ennen lähtöä oli vielä syytä kaivaa sumutorvi esille, kunnes keula käännettiin kohti Tukholman saaristoa ja mahdollisesti hyviä pulla-apajia. Tuulet eivät täysin suosineet ylityksen aikana ja muutaman pätkän jouduimme konettamaan, mutta avomerelle päästyämme sumusta ei kuitenkaan enää ollut haittaa. Koko matkiksen ajan ajoimme vahdeissa, joten ylityksetkin sujuivat mutkattomasti ja iltaan mennessä olimmekin jo perillä Hummelskärin luonnonsatamassa. Herkkuhamppareiden ja peliteemaisen iltaohjelman jälkeen oli hyvä painua pehkuihin ennen seuraavan aamun aikaista lähtöä. Muutamat naisiston jäsenet uskaltautuivat vielä iltauinnillaan pulahtamaan vähintäänkin raikkaaseen veteen.

Aurinkoisen päivän ja hyvän sivutuulen saattelemina saavuimme torstai-iltapäivällä Sandhamniin. Saimme huokaista helpotuksesta, kun mahduimme vielä täydeltä vaikuttaneeseen satamaan. Suihkut selkeästi virkistivät muutaman päivän purjehduksen jälkeen ja suihkunraikkaina lähdimmekin yhteiselle iltakävelylle tutkimaan idyllistä Sandhamnia. Jäätelöt maistuivat kaikille ja herkuttelun jälkeen suuntasimme vielä suloisten puutalojen labyrintista katsomaan upeaa auringonlaskua. Kävelyn aikana meinasi kyllä käydä hassusti, kun ihmeellisen sabotaasin johdosta förstimme löysi itsensä paaluun köytettynä… Lopulta kaikki kuitenkin pääsivät onnellisesti takaisin veneelle!

Perjantaiaamun kohokohtana olivat kauan odotetut pullat Sandhamnin leipomosta, joiden jälkeen pääsimme aloittamaan reissun pisimmän purjehduspätkän. Meitä suosivat myötätuuli ja spinnukelit, joiden aikana saimme nauttia bikinipurjehduksesta auringon paistaessa pilvettömältä taivaalta. Tukholman saariston jäädessä taakse pidimme sekä kakku- että lettukestit, joiden lisäksi peliteema jatkui taas korttipelien muodossa, ennen rantautumista Kökariin myöhään perjantain ja lauantain välisenä yönä. Ylitys kesti yhteensä noin 14 tuntia ja sujui oikein rattoisasti oikeiden soittolistojen avulla.

Aamulla lähdimme taas reippaasti saarikierrokselle, koska aikaa ei ollut hukattavaksi – ainakaan nukkumiseen. Vaikka kirkko ei ollutkaan auki, tutustuimme silti Kökarin historiaan viereisessä kappelissa, jossa kerrottiin saarella olleesta fransiskaaniluostarista sekä saarta asuttaneista hylkeenpyytäjistä. Saarikierroksen päätteeksi osa naisistosta suoritti vielä kierroksen kulinaristisen osan Ahvenanmaan pannukakkujen merkeissä. Viimeisen illan kohteeksi valikoitui Bodö, jonne purjehdimme hyvällä vauhdilla saunomaan, syömään hodareita sekä tietysti moikkaamaan Maijaa. Sunnuntaiaamuna alkoi kotimatka ja köydet irtosivat Bodöstä kello 07.00, kun tällä kertaa suuntasimme keulan kohti Heinänokkaa. Muutaman MOB-harjoituksen ja venetöiden jälkeen oli taas aika lähteä kotiin odottelemaan seuraavaa purjehdusta.

Pranstakan Vihreään kirjaan rustattu lausahdus: “pullien peräs Ruotsiin ja pannareiden peräs takas” tiivistää aika hyvin meidän viikkomme. Kesän toinen matkapurjehdus oli toisin sanoen aimo annos herkkuruokaa, hyvää seuraa ja aurinkoa sekä monen monta merimailia. Mikä olisikaan parempi yhdistelmä? Näin ilmojen viiletessä ja tätä tekstiä kirjoittaessa ei ainakaan tule mitään mieleen, eli näitä lisää kiitos!