KESÄN 2024 1. MATKAPURJEHDUS

Kippari: Viivi Vilkki
Försti: Alina Vermola
Seköndi: Pinja Ruohonen
Naisisto: Mirka Rönnberg, Katriina Tomberg, Helmi Savolainen, Ella Ahokas, Ella Sunnari

Ykkösmatkiksen innokas naisisto saapui Heinänokkaan varhain maanantaiaamuna. Heti aluksi pääsimme hoitamaan huoltotoimenpiteitä; vaihdoimme paikalleen uuden puomiliikin ja pakkasimme mukaan uudenkarhean ykkösgenoan. Lähdimme uhmaamaan Airiston aallokkoa ja 15m/s tuulta. Pääsimme onneksi melko pian saarten väliin suojaan. Reippaassa tuulessa matka kohti ensimmäistä yöpaikkaa taittui mukavasti. Teimme jopa reissun nopeusennätyksen, 10,2 solmua! Alun perin suunnitelmana oli yöpyä Isokarilla, mutta kovan tuulen vuoksi päätimme jäädä Uuteenkaupunkiin. Pakkahuoneen munkit maistuivat naisistolle sekä illalla että tuoreina aamulla.

Tiistaiaamuna lähdimme purjehtimaan kohti Isokaria. Tuuli oli rauhoittunut ja pääsimme etenemään mukavassa sivutuulessa. Aurinko paistoi, muttei juurikaan lämmittänyt. Rantaan päästyämme kuitenkin uskaltauduimme jättämään takit veneelle ja lähdimme tutustumaan saareen. Majakalla otimme tiimikuvia ja bongailimme lampaita. Jatkoimme parin tunnin kuluttua matkaamme kohti Länsmansgrund-nimistä luonnonsatamaa Ahvenanmaan pohjoispuolella. Osa uskaltautui vieläpä iltauinnille ”virkistävässä” (hyisessä) merivedessä.

Lähdimme keskiviikkona kohti Katten toivepaikkaa, Märketiä. Märket on Suomen läntisin paikka, ja saaren läpi kulkee Suomen ja Ruotsin välinen rusettiraja. Rauhallisella tuulella saarella on mahdollista päästä käymään. Jätimme Stakan saaren eteläpuolelle poijuun odottamaan, kun lähdimme tutustumaan majakkasaareen. Suomen Majakkaseura järjestää saarella talkooviikkoja, joiden aikana seuran jäseniä majoittuu majakassa samalla huolehtien mm. saaren siisteydestä, vierailijoista sekä majakkatuotteiden myymisestä. Märketillä majoittuneet seuralaiset hakivat meidät kumiveneellä saarelle reviiritietoisen lapintiiraparven läpi. Saarella saimme opastuskierroksen ja tutustuimme majakan historiaan. Näimme myös hylkeitä pötköttelemässä läheisellä luodolla. Söimme mutakakkua auringonpaisteessa ja shoppailimme majakka-aiheisia tuotteita, kuten t-paitoja ja postikortteja. Kiitos Suomen majakkaseuralle vieraanvaraisuudesta! Jatkoimme Märketiltä matkaa läheiseen Enskärin satamaan. Söimme illalliseksi pitaleipiä ja pelasimme korttia.

Aamulla sumu yllätti naisiston, joten päätimme lähteä saarikierrokselle. Tutkimme saaren kasvillisuutta ja hienoja kallioita. Sumun hälvettyä lähdimme purjehtimaan kohti Pinjan toivekohdetta; Sandhamnia. Ylitimme Ruotsiin reippaassa kryssikulmassa alta aikayksikön. Purjehdimme vahdeissa, sillä matka tulisi kestämään pitkään. Koko matkan ajan tuuli oli vastainen, joten kryssimiseltä ei vältytty. Jatkuva vendailu ei varsinaisesti parantanut yöunien laatua vapaavahdissa olleille. Pääsimme perille Sandhamniin kolmen aikoihin yöllä, ja yllätykseksemme saimme helposti laituripaikan.

Päätimme nukkua pitkään, sillä ajon aikana nukkuminen oli ollut haastavaa. Aamupäivällä pääsimme vihdoin kunnon suihkuun, mikä piristi kaikkien mielialaa. Sandhamn tarjoili parastaan ja saimmekin kaivaa shortsit ensimmäistä kertaa esiin. Rannassa kohtasimme iloista hulinaa, sillä siellä oli käynnissä paikalliset tyhy-päivät. Lähdimme kiertelemään idyllisissä maisemissa ja löysimme pienen leipomon. Ajatuksenamme oli lähteä vielä iltapäivällä ylittämään Kärdlaan Hiidenmaalle, joten nappasimme leipomosta mukaan ylityspullat. Kävimme täydentämässä ruokavarastoja paikallisessa kaupassa ja ostimme huippuhyvät jäätelöt aurinkoisen päivän kunniaksi. Tankkasimme vielä nachopeltiä, jonka jälkeen lähdimme purjehtimaan kohti itää. Luvassa oli avomerta, mikä oli osalle naisistosta ihan uusi kokemus. Maisemat olivat mitä parhaat, kun pääsimme nauttimaan kauniista auringonlaskusta sekä -noususta. Etenimme myötäisellä tuulella reippaasti ja kohtasimme yön pimeinä tunteina toisen purjeveneen, joka oli puolestaan ylittämässä Suomeen.

Lauantaipäivän vietimme Kärdlassa. Menoa ja meininkiä löytyi myös Virosta, sillä rantautumishetkellä satamassa oli häät! Tutustuimme paikalliseen käsityökulttuuriin ja pääsimme kiipeilemään Flowpark-tyylisessä leikkipuistossa. Kävimme ostamassa jätskit keskustan supermarketista ja illalla pääsimme nauttimaan sataman saunan löylyistä. Päällystö teki päätöksen lähteä ylittämään takaisin Suomeen jo aamuyöllä suotuisien tuulien toivossa. Niitä saatiinkin ja maisemat olivat avomeriosuudella tuttuun tapaan upeat.

Sunnuntaina illalla saavuimme kiviseen Jurmoon ja saimme pitkät yöunet. Seuraavana päivänä bongailimme rannassa käärmeitä ja lähdimme saarikierrokselle. Viivi, Alina ja Katte päättivät kävellä Jurmon itäisimpään kärkeen, ja viipyivät taipaleellaan kolme tuntia. Muut saivat rentoutua sillä välin. Tuuli oli hyvin kevyttä, joten päätimme ottaa vain lyhyen purjehduksen Björkön luonnonsatamaan. Tiistaina teimme saarikierroksen ja kävimme uimassa Björkön sisäjärvessä. Olimme myös kuulleet huhua Björkön kesäkahvilasta, mutta se oli valitettavasti suljettu arkipäivisin. Lähdimme päivällä purjehtimaan kohti kipparin saarta, Björköriä. Matkan alussa naisiston nuorimmat pääsivät tiukkaan trimmikouluun. Björkörissä pääsimme uimaan ja saunomaan ja illalla pelasimme vielä yhdessä sekä herkuttelimme letuilla.

Matkiksemme viimeinen päivä, keskiviikko, valkeni aurinkoisena. Uskaltauduimme jättämään purjehdushousut sisälle ja pääsimme ulkoiluttamaan spinnua! Kotimatkalla näimme myös Presidentin Kultaranta VIII -aluksen. Päätimme kokeilla patjojen tamppausta, pilssin tyhjennystä ja lounasastioiden tiskausta matkan aikana. Tämä osoittautui menestyksekkääksi menetelmäksi, sillä olimme satamassa valmiina jo tuntia ilmoitettua aikaisemmin.

Ykkösmatkiksen aikana vierailtiin siis kolmessa maassa, nautittiin vauhdikkaasta menosta ja kerättiin yhteensä 506,5 merimailia. Naurun määrästä päätellen kaikki naisiston jäsenet viihtyivät reissulla viileästä kelistä ja sadekuuroista huolimatta. Lienevätkö mailien ja naurun määrä siis riippuvaisia toisistaan?